مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تقسیم بازار خدمات ارتباطی میان شرکت مخابرات ایران و شرکت های اینترنتی خبرداد و گفت: توزیع جغرافیایی متعادل، متعارف و منصفانه سرویس از دیگر برنامه های رگولاتوری برای ساماندهی به این بازار است.
وایمکس نیوز - علیرضا اصغریان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دفتر صدور پروانههای ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال مطالعه برای تقسیم بازار میان شرکت های اینترنتی و شرکت مخابرات ایران است، گفت: شاید به تعبیری شکل گیری این تقسیم بازار با فضای آزاد رقابتی تناقض داشته باشد به همین دلیل باید رویکردی مناسب مطرح شود که هم فضای آزاد رقابتی را تامین کند و نیز تقسیم بازار برای فعالیت شرکت های دیگر این حوزه نیز شکل گیرد و تعیین شود.
وی با بیان اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی، دولت می تواند در جاهایی ورود کند که بخش خصوصی توانایی ورود به آن را ندارد به نیاز ارتباطی مناطق روستایی و کم جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در اکثر روستاهای کشور اینترنت دایل آپ وجود داشته اما پورت پرسرعت اینترنت وجود ندارد و این در حالی است که باید تا 5 سال آینده در روستاهای کشور پوشش اینترنت پرسرعت داشته باشیم.
اصغریان تحقق این هدف را منوط به تعیین رویکردهای مختلف و تلفیق تکنولوژی ها عنوان کرد و گفت: قرار نیست شرکت مخابرات ایران و شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت – PAP – تنها بخواهند در تهران فعالیت کنند بلکه باید یکپارچگی و همگرایی تعریف شود که براساس آن خدمات ارتباطی در کل کشور عرضه شود.
مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی از دلایل یکسان نبودن پوشش امکانات ارتباطی در کشور را تفاوت نرخ عنوان کرد و گفت: با توجه به تفاوت شرایط اقتصادی و فرهنگی شهرها و روستاهای مختلف تعرفه ها باید در مکان های مختلف تفاوت داشته باشد اما در این صورت همگرایی و یکپارچگی شبکه های ارتباطی انجام نخواهد شد.
وی ادامه داد: در این صورت توزیع جغرافیایی متعادل و متعارف و منصفانه سرویس که یکی دیگر از برنامه های رگولاتوری است انجام میشود.
اصغریان با تاکید براینکه درست است که شرکت ها برای سودآوری وارد این فضا شده و تلاش این است که سود ناخالص خود را بالا ببرند گفت: اما در کنار این هدف، توسعه کشور نیز باید انجام شود و تکنولوژی های جدید وارد شبکه شده تا پویایی ایجاد شود که این پویایی نباید تنها مربوط به شهرهای بزرگ باشد.
وی گفت: با یکسان شدن بازار طبق برنامه، پویایی در کل کشور متعادل می شود. برنامه به این نحو است که برای مثال اگر شرکتی در تهران فعالیت می کند باید بتواند در سیستان و بلوچستان هم خدمات دهد.
این مقام مسوول با بیان اینکه این شرط از ابتدا برای شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی و ارتباطی نبوده و قرار بود شرکت ها به صورت اختیاری و در فضای کاملا آزاد، زمینه فعالیت خود را انتخاب کنند، گفت: انگیزه های تجاری و شخصی این کار سبب شد تا فعالیت تنها در جاهایی شکل گیرد که دارای سود بیشتری است.